Lapland - Above ordinary
Sisältöön Sivun ylälaitaan Sivukartta Palaute Tulosta
 
 

Lapin tavoitemielikuva

(Klikkaamalla kuvaa avaat sen suurempana uuteen ikkunaan.)

Lappi-brändin taustalla aktiiviset maakuntalaiset

Tiiviin yhteistyön tulokset julkistettiin. Lapin tavoitemielikuva on valmis.

Lapin liiton vuonna 2011 käynnistämän Lappi-brändin kehittämishankkeen tehtävänä on ollut luoda Lapille kaikki toimialat kattava tavoitemielikuva ja brändi alueellisen maineen monipuolistamiseksi.

- Noin 2500 lappilaista on ollut brändiasian kehittämisen kanssa tekemisissä jollakin tavalla viimeisen vuoden aikana. Lappilaiset ovat luoneet tavoitemielikuvansa itse, Lapin liiton yhteysjohtaja Maiju Hyry iloitsee.

Tavoitemielikuva kertoo yhteisestä tulevaisuuden tavoitteesta ja niistä asioista, joilla Lappi haluaa erottua muista alueista. Työryhmät tuottivat omat loppuraporttinsa, joiden perusteella brändityöryhmä tiivisti ja määritteli Lappi-brändin tavoitemielikuvaksi Lapland - Above Ordinary.

- Se on kiteytys viidestä Lapin vetovoimatekijästä. Niitä ovat Luonnossa ja luonnosta, Outoa taikaa, Aito hulluus, Avoin ja arktinen sekä Tehemä pois, brändityöryhmän puheenjohtajana toiminut Lappset Groupin hallituksen puheenjohtaja Johanna Ikäheimo summaa.

- Arktiset alueet ovat globaalisti hyvin kiinnostavia. Tämä on Lapille suuri mahdollisuus. Meillä on monipuolista osaamista tuotteissa ja palveluissa, jotka soveltuvat vaativiin olosuhteisiin, hän jatkaa.

Työ on vasta alussa

Lappi-brändin kehittämishankkeesta vastannut projektipäällikkö Inkeri Starry muistuttaa, että Lapin identiteetin ja profiilin nostaminen on kärsivällistä ja pitkäjänteistä työtä, joka vaatii aikaa.

- Alueellisen kilpailukyvyn vahvistaminen edellyttää yhteisen kaikkien toimialojen ja asukkaiden arvopohjaisen tulevaisuuskuvan luomisen lisäksi sitä tukevia tekoja ja entistä yhtenäisempää viestintää.

- On tärkeää, että maakunnan takana seisovat kaikki: sekä maankunnan asukkaat ja yrittäjät että kunnat, yhdistykset ja muut organisaatiot. Haluamme, että nykyiset ja tulevat lappilaiset viihtyvät ja ovat ylpeitä maakunnastaan, Starry toteaa.

Vahva positiivinen maine lisää alueen vetovoimaa sekä edistää kansainvälisten ja kansallisten yritysten sijoittumista ja investointeja Lappiin, houkuttelee osaavia tekijöitä ja tukee vientiteollisuutta. Samalla se lujittaa identiteettiä ja nostaa Lapin arvostusta niin paikallisten kuin ulkopaikkakuntalaistenkin silmissä.

- Todellista vipuvoimaa syntyy, kun riittävästi yrityksiä, organisaatioita ja asukkaita omistautuu uusien asioiden tekemiseen, eli toteuttamaan myös itsenäisesti brändiä tukevia tekoja, linjauksia, tuotteita, palveluja, rakennuksia, politiikkaa, keksintöjä, koulutusta, urheilua, tiedettä ja taidetta ja niin edelleen, Hyry, Ikäheimo ja Starry korostavat.

Lappi-brändin tavoitemielikuva julkaistiin torstaina 15.11. Rovaniemellä Arktikumin ja Pilkkeen piha-aukiolla kaikille avoimessa julkistamistilaisuudessa. Viisi muuta Lapin paikkakuntaa oli mukana videoterveisin: Kemi/Tornio, Sodankylä, Kemijärvi, Inari ja Kittilä.  

Lisätietoja:

Inkeri Starry, projektipäällikkö, p. 040 523 9789, inkeri.starry@lapinliitto.fi