Lapland - Above ordinary
Sisältöön Sivun ylälaitaan Sivukartta Palaute Tulosta
 
 

MAINETIIMI

Arktinen alue on tulevaisuuden menestyjien joukossa. Lappi on paras arktinen alue ja meidän tulee huolehtia siitä, että se myös tiedetään laajasti Lapin ulkopuolellakin. Brändin rakentaminen on koko Lapin yhteinen yhteiskunnallinen missio.
 

Brändin, ts. maineenhallinnan käyttö, on yleistynyt yhtenä ulottuvuutena maiden ja alueiden suunnittelussa ja kehittämisessä ja alueen vetovoimaisuuden sekä kilpailukyvyn edistäjänä. Kaikkien toimialojen yhteinen alueen kattobrändi lisää vetovoimaa yrityksiin ja investointeihin, houkuttelee osaavaa työvoimaa, tukee vientiteollisuutta sekä nostaa itsetuntoa. Aluekuvalla on suurta merkitystä myös alueen asukkaille. Kun aluekuva on positiivinen ja vahva, se antaa kansalaisille, yrityksille ja kaikille toimijoille mahdollisuuden esiintyä haluamassaan roolissa. Vahva aluekuva lisää maakunnan vetovoimaa. Emme pysty itse kasvattamaan huippuosaajia kaikille aloille, joten on tärkeää lisätä alueen houkuttelevuutta huippuosaajien ja asiantuntijoiden silmissä Lapin ulkopuolellakin.

Globaalissa maailmassa on kasvavaa halua vahvistaa aluekuvaa, vaikka luulisi että olemme menossa päinvastaiseen suuntaan. Juurien korostamisessa on kyse myös kuluttajakunnan ajattelun muuttumisesta. Tämän päivän kuluttaja on entistäkin itsenäisempi ja valinnoissa ratkaisee yksilöllisyys, subjektiivisuus - ja jopa tietty irrationaalisuus. Paikallisuus, alueellisuus nähdään kiinnostavana näkökulmana - oli kyse sitten eettisistä tai pragmaattisista valinnoista.

Lappi tarvitsee aluemarkkinointiohjelman, joka perustuu yhteisesti sovittuun tavoitemielikuvaan ja sitä tukevien tekojen pitkäjänteiseen, tavoitteelliseen yhteensovittamiseen ja viestimiseen omista vetovoimatekijöistä. Aluemarkkinointiohjelmaan kirjataan ne teot, joihin Lappi lähivuosina sitoutuu ja ne aineistot, joita tähän yhteiseen aluemarkkinointiin tarvitaan. LAPLAND - ABOVE ORDINARY -hanke tuottaa aluemarkkinoinnin yhteiskäyttöaineiston mainetiimin luomiin määrittelyihin perustuen. Jotta mielikuva "Above Ordinary" voi syntyä, meidän tulee antaa ihmisille sen suuntaisia toistuvia kokemuksia. Tämä koskee jokaista kohtaamista ja viestiä, jossa Lapin asukkaat ja organisaatiot törmäävät ulkopuoliseen maailmaan. Hyödyntämällä brändi-identiteettiämme, Lapin tavoitemielikuvaa, lisäämme onnistumisen mahdollisuuksiamme.

Lappi tarvitsee modernia aluemarkkinointia, toimialojen ja toimijoiden yhteistyötä sekä yhteisiä työkaluja. Lappi-brändin kehittämishankkeen aikana syntyi idea yhteistoiminnasta työnimellä "House of Lapland": Toiminnan jatkuvuus hanketoiminnan päätyttyä tulee turvata ja löytää yhteinen, kestävä ja tehokas toimintamalli Lapin tunnettuutta ja näkyvyyttä edistävien tahojen ja yritysmaailman kanssa. Lappi-brändin kehittämishankkeessa ja tässä brändin jalkauttamishankkeessa on tehty ja tehdään työtä, jonka on tarkoitus tulla osaksi tulevaa toimintaa. Siksi mainetiimiä pyydetään antamaan suosituksensa toimintamallista Lapin liitolle elokuun loppuun mennessä. Organisaatio- ja rahoitusmallin varsinainen selvitystyö tapahtuu LAPLAND - ABOVE ORDINARY- hankkeen ulkopuolella Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskuksen toteuttamana.

LAPLAND-ABOVE ORDINARY- hankkeen mainetiimin työ käynnistyi 16.4.2013.

Mainetiimiin tehtävänä on:

  • Laatia yhteinen Lapin aluemarkkinointiohjelma vuosille 2013 - 2014, päättää tarvittavista yhteisistä ja itsenäisistä bränditeoista sekä tarvittavasta aluemarkkinointiaineistosta
  • Edesauttaa yhteisen pysyvän toimintamallin suunnittelua ja antaa suosituksensa Lapin liitolle elokuun loppuun mennessä

Huom! Merkitse kalenteriisi jo seuraava päivämäärä: LAPLAND ABOVE  ORDINARY SUMMIT 28.11.2013, Tiedekeskus Pilkkeessä

LAPLAND - ABOVE ORDINARY -hanke järjestää silloin aluemarkkinointiseminaarin sidosryhmille ja yrittäjille, jossa esitellään mainetiimin tuottama aluemarkkinointiohjelma, yhteiskäyttöaineisto ja -työkalut sekä esimerkkejä kuinka organisaatiot ja yritykset ovat ottaneet Lappi-brändin aktiivikäyttöön.

 

Mainetiimin jäsenet:

Johanna Ikäheimo
Hallituksen puheenjohtaja                     

Lappset Group                                                          

Taisto Saari
Viestintäjohtaja

Veitsiluoto Mills, Stora Enso White Paper

Marjut Kuusisto
Asiamies

Suomen kulttuurirahasto, Lapin rahasto

Rauno Posio
Markkinointijohtaja, Lapin kauppakamarin matkailuvaliokunnan puheenjohtaja

Lapin Safarit

Hanna-Mari Talvensaari
Markkinointijohtaja

Lapin liitto/ Lapland-The North of Finland

Niina Langner
Myynti-ja markkinointipäällikkö

Harriniva Hotels & Safaris

Taija Jurmu
Varatoimitusjohtaja

Lapin kauppakamari

Tero Nissinen
Kaupunginjohtaja

Kemin kaupunki

Sanna Tarssanen
Toimitusjohtaja, osaamiskeskusjohtaja

Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskus

Jaakko Pöykkö
Investointiasiantuntija

Rovaniemen kehitys/ Invest in Lapland

Timo Seppälä
Toiminnanjohtaja

Luosto Classic

Anne Muurinen
Hallintojohtaja

Lapin liitto

Katriina Pietilä-Juntura
Museonjohtaja

Aineen taidemuseo

Kari Väänänen
Taiteilija

 

Maaren Angeli
Porotalousneuvoja

Paliskuntain yhdistys

Kristiina Vuopala
Yhteyspäällikkö

Metsähallitus

Riitta Brusila
Professori

Lapin yliopisto

Jarko Hänninen
Opiskelija

Lapin yliopisto

Maxim Narbrough
Designer, Co-owner

Treeform

Ari Lehtola
Toiminnanjohtaja

Midnight Sun Film Festival

Mikko Saarinen
Projektijohtaja

Levi Event

Johanna Juusola
Tuotepäällikkö

Detria

Olli Tiuraniemi
Viestintäpäällikkö

Lapin yliopisto

Pirkko Mäkelä-Haapalinna
Kuvataiteilija

PMH Design

Satu Pekkala
Markkinointi- ja matkailukoordinaattori

Kemijärven kaupunki

Aku Meriläinen
Mediasuunnittelija

Rovaniemen kaupunki

Leena Jääskeläinen
Puheenjohtaja

Ounasvaaran hiihtoseura

Sirpa Hartojoki
Kunnanjohtaja

Muonion kunta

Heino Vasara
Toimialajohtaja

Lapin ELY-keskus

Heli Lohi
Tiedottaja

Kemi-Tornio ammattikorkeakoulu 

Jonna Pietilä
Hotellin johtaja

Inari-Saariselkä Matkailu Oy

Juri Laurila
Tiedottaja

Metsähallitus

Jonna Pietilä
Hotellin johtaja

Inari-Saariselkä Matkailu Oy

Petra Paloniemi
Tuntiopettaja

MTI

Jukka Vilén
Kansliajohtaja

Kemin kaupunki

Inkeri Starry
Projektipäällikkö

Lapin liitto/Lapland-Above Ordinary

Kaarina Mäcklin
Projektikoordinaattori

Lapin liitto/Lapland-Above Ordinary