Toteuttamisaika: 1.1.2012 - 31.10.2012
Rahoitus: Maakunnan kehittämisraha
Budjetti: 80 000€
Hankkeen tavoitteet ja tehtävät
- Luoda alueellinen matkailuportaali Lapin matkailubrändin ja
tuotemarkkinoinnin hallintaan. Palvelun tavoitteena on tarjota
yhteisiä teknisiä alustoja ja palveluita sekä yhteisiä
toimintaprosesseja ja tiedontuotantomahdollisuuksia siten, että
siitä muodostuu esteettinen, selkeä ja helppokäyttöinen
kokonaisuus käyttäjille (matkailijat, matkailualan
yhteistyökumppanit, lehdistö) alueellisesti, kansallisesti ja
kansainvälisesti.
- Kehittää matkailuportaalia asiakaslähtöisenä
markkinointivälineenä.
- Määrittää matkailuportaalin palvelutehtävät ja sen tekniset
ja toiminnalliset vaatimukset yhteistyössä Lapin matkailualan
yritysten ja organisaatioiden kanssa. Hankkeen tuloksena
muodostuu suunnitelma siitä, mihin suuntaan Lapin
matkailuportaalin palvelutarjontaa tulee kehittää.
- Suunnitella matkailuyrityksiä palveleva sähköinen
tuotemarkkinointimalli, joka tuo lisäarvoa heidän
liiketoiminnalle ja uusien asiakkaiden tavoittamiselle. Tarkalla
ja tehokkaalla tuotemarkkinoinnilla pyritään kasvattamaan
Lappilaisten matkailuyritysten myyntiä.
- Kartoittaa verkkopalvelulle sopiva tekninen järjestelmä.
Selvittää millaisia ohjelmistoja, ohjelmointityötä ja
ylläpitoresursseja tarvitaan. Lisäksi selvitetään avoimen
lähdekoodi-järjestelmän räätälöintimahdollisuudet verkkopalvelun
tarpeisiin. Selvityksessä otetaan huomioon myös mahdolliset
portaalin integraatiot muihin järjestelmiin, tiedon haku sekä
mahdolliset sisältöyhteistyöt (MEK-maaportaali,
matkailualuesivustot, yhteistyökumppanit,
aikakausijulkaisut). Hankkeen toteutuksesta vastaa
osa-aikainen projektipäällikkö Sisai Ahola tiiviissä yhteistyössä
matkailualueiden ja muiden matkailutoimijoiden kanssa
Hankkeen varsinaiset kohderyhmät ovat hankkeeseen osallistuvat
Lapin matkailutoimijat, matkailuyritykset. Pääkohderyhmänä ovat
loppukäyttäjät: kotimaan ja ulkomaan matkailijat, matkailuyritykset
ja media.
Hanke käynnistetään matkailualuekierroksella, jossa tiedotetaan
hankkeesta ja samalla kartoitetaan alustavasti matkailualueiden
tavoitteita matkailuportaalin verkkopalvelun strategiasta.
Matkailun alueorganisaatioihin tullaan ottamaan yhteyttä
pikapuoliin aluekierroksen aikataulujen sopimiseksi.
Hanke toteutetaan konsultointityönä, joka sisältää portaalin
palvelutehtävät ja teknisen alustan määrittelyn.
Portaalin esiselvitys
Esiselvitystä varten tullaan järjestämään yhteistyökumppaneille ja
yrityksille työpajamäärittelytilaisuus kevään aikana. Työpajassa
käsitellään matkailuportaalin palvelutehtävät ja sen toiminnalliset
sekä tekniset vaatimukset. Muodostetaan kuva, mihin suuntaan
portaalin palvelutarjontaa tulee kehittää.
Teknisen alustan kartoitus
Konsultaation pohjalta syntyy ehdotus sisällön
toteutussuunnitelmasta ja teknisestä alustasta. Tämän pohjalta
voidaan käynnistää portaalin toteutusvaihe (vaihe 2/2) projektin
päätyttyä.