Lapland - Above ordinary
Sisältöön Sivun ylälaitaan Sivukartta Palaute Tulosta

VR ja Lapin edustajat neuvottelevat lipunmyynnin palauttamisesta rautatie-asemille

Lapissa VR on lakkauttanut lipunmyyntipisteet Rovaniemellä tammikuussa 2016 ja Kemissä noin vuosi sitten. Kemijärvellä lipunmyynti toimii vuoden loppuun kaupungin ja VR:n erillissopimuksella. Matkailukaupungit ja Lapin liitto ovat kutsuneet VR:n neuvottelupöytään lipunmyynnin palauttamiseksi rautatieasemille. Neuvottelut käynnistyvät Rovaniemellä tiistaina 9.2.2016.

Lapissa VR:n säästöpaineet ymmärretään ja myös digitaalisten palvelujen kehittyminen nähdään myönteisenä kehityksenä. Tällä hetkellä digitaaliset palvelut eivät kuitenkaan riitä palvelemaan tasapuolisesti kaikkien asiakasryhmien tarpeita. Seurauksena on junaliikenteen matkustajamäärien lasku sekä menetyksiä matkailuyrittäjille, muulle elinkeinoelämälle ja koko alueen kehittämiselle. Henkilökohtaisen palvelun tarjoaminen rautatieasemilla on välttämätöntä siihen asti, että asiakaslähtöinen palvelukokemus voidaan tarjota digitaalisten kanavien kautta kaikille asiakasryhmille.

Henkilökohtaisen palvelun loppuminen rautatieasemilla aiheuttaa hankaluuksia junalippujen hankkimiseen. Lapissa lisäpalveluja sisältävien lippujen ostaminen edellyttää käytännössä yhteydenottoa VR:n asiakaspalveluun. Lapissa kysyttyjä ovat erityisesti autojuna- ja makuuvaunupaikat, sekä juna-bussiyhdistelmät. Tällä hetkellä esimerkiksi makuuvaunu varataan puhelimitse, jonka jälkeen paikkalipun voi lunastaa R-kioskilta saadulla koodilla.

Edellä kuvattu käytäntö on asiakkaan kannalta vaivalloinen. Lapissa on huomioitava pitkät etäisyydet, joiden vuoksi tarvittavat junaliput ovat harvoin pelkkiä peruslippuja. Lisäksi ikääntyvä väestö ei välttämättä hallitse digitaalisten palvelujen käyttöä. Lapissa on myös alueita, joissa internetyhteydet toimivat heikosti.

Kansainvälinen matkailu kasvaa Lapissa vahvasti ja Lappiin saapuu entistä enemmän myös yksilömatkailijoita. Tiedotuksesta huolimatta rautatieaseman suljettu lipunmyynti tulee heille usein yllätyksenä. Kansainvälisten asiakkaiden junalippuasioiden hoitaminen aiheuttaa painetta kaupunkien matkailuinfoissa. Puhelinpalvelun ja R-kioskin yhdistelmä ei kannusta raideliikenteen käyttöön, mikä heikentää entisestään Lapin saavutettavuutta.

Lapissa nähdään erittäin positiivisena VR:n lähteminen mukaan dialogiin. Neuvottelun osapuolet ovat valmiita hakemaan yhdessä ratkaisua tilanteeseen.

Lisätietoja:
Maakuntajohtaja Mika Riipi
mika.riipi@lapinliitto.fi
p. 044-767 4200

Matkailuasiantuntija Satu Luiro
satu.luiro@lapinliitto.fi
p. 0400-124 029

 


08.02.2016 15:49
Lataa PDF-muodossa