Lapland - Above ordinary
Sisältöön Sivun ylälaitaan Sivukartta Palaute Tulosta

Lapland – The North of Finland -matkailuhanke esittelee Lapin uudella, omintakeisella tavalla

Tiedote 23.2.2012

No ordinary destination
Lapland - The North of Finland -matkailuhanke esittelee Lapin uudella, omintakeisella tavalla

Lappi on Euroopan viimeinen erämaa, jonka matkailija voi kokea modernin infrastruktuurin ja monipuolisten matkailupalveluiden avulla. Lapland - The North of Finland on Lapin liiton vetämä kolmivuotinen matkailun imagohanke, joka toteutetaan yhteistyössä Lapin ja Koillismaan kuntien sekä Matkailun edistämiskeskuksen (MEK) kanssa. Maaliskuussa alkavassa yhteismarkkinoinnissa Lappi ja pohjoinen Suomi esitellään ulkomaisille matkailijoille vastakohtien maana, jollaista ei löydy muualta maailmasta.

Suomen Lappi tunnetaan ulkomailla joulupukin kotina, ja Lapin matkailumarkkinointi onkin perinteisesti keskittynyt jouluun ja talviaktiviteetteihin. Lapland - The North of Finland -matkailuhanke nostaa nyt esille Lapin luonnosta kumpuavat ainutlaatuiset kokemukset - aitoa joulupukkia unohtamatta.

"Suomen Lappi on todellinen vastakohtien maa. Se tarjoaa aitoja elämyksiä, joita voi kokea vain Lapissa", kertoo hankkeen markkinointijohtaja Hanna-Mari Talvensaari. Kun Lapissa on hiljaista, on kuolemanhiljaista. Kun on valoisaa, on valoisaa ympäri vuorokauden. Kun taas on pimeää, on pimeää viikosta toiseen. "Arktinen erämaa leimuavine revontulineen yhdistettynä tinkimättömään palvelukulttuuriin muodostaa Lapin ja Pohjoisen Suomen omintakeisen matkailullisen vetovoiman ulkomailla", Talvensaari summaa.

Erämaa palveluilla

Lapin ja Koillismaan matkailuelinkeinolla ja Finavialla on merkittävä rooli hankkeen moottoreina. "Pohjoisen Suomen moderni infrastruktuuri - mm. kuusi lentokenttää - tuo kilpailuedun, jota Ruotsin ja Norjan Lapeilla ei ole tarjota", Talvensaari kertoo. "Myös Lapin ja Koillismaan tarjoamat matkailupalvelut ovat kansainvälisesti huipputasoa."

Ylimaakunnallisella yhteismarkkinoinnilla luodaan pohjoiselle Suomelle vetovoimaa erityisesti Hollannissa, Iso-Britanniassa, Saksassa ja Venäjällä. Hankkeen kohderyhmäksi on määrittynyt modernit humanistit (Risc Monitor-tutkimus), joiden arvo- ja asennemaailma sykkii Lapin tarjoamalle eksotiikalle. He arvostavat ennen kaikkea elämisen laatua, puhdasta luontoa sekä vastuullisuutta.

Lapland - The North of Finland -matkailuhanke toteutetaan monikanavaisen markkinointiviestinnän keinoin, jossa sosiaalinen media ja tapahtumat ovat avainasemassa. Maaliskuussa käynnistyvä No ordinary Midnight -kesäkampanja valaisee erikoistehostein Amsterdamin keskustaa. Valoilmiö jaetaan sosiaaliseen mediaan virittämään keskustelua Lapin ja pohjoisen Suomen yöttömästä yöstä.

Vuosille 2011-2014 ajoittuvan Lapland - The North of Finland -hankkeen budjetti on 5,8 miljoonaa euroa, ja sen rahoitukseen osallistuvat Euroopan aluekehitysrahasto, Lapin liitto ja Pohjois-Pohjanmaan liitto, Lapin ja Koillismaan kunnat sekä Matkailun edistämiskeskus.

Lisätietoja:
Markkinointijohtaja Hanna-Mari Talvensaari
Lapland - The North of Finland, Lapin liitto
hanna-mari.talvensaari(at)lapinliitto.fi
040 570 0268


24.02.2012 14:57
Lataa PDF-muodossa